Електронні екологічні дозволи – крок до прозорості для бізнесу та громадськості

Надання адміністративних послуг за допомогою онлайн інструментів спрощує умови ведення бізнесу, покращує інвестиційну привабливість, суттєво пришвидшує дозвільні процедури та підвищує їх прозорість.

З огляду на важливість доступності екологічної інформації та значну тривалість дозвільних процедур у сфері охорони довкілля, на які можна згаяти від 2 до 12 місяців, запровадження електронних інструментів у процедури надання екологічних дозволів є дуже важливим.

За даними минулорічного дослідження ООН щодо електронного урядування – E-Government Survey 2014, подання електронних заяв на отримання екологічних дозволів належить до 10 найпоширеніших електронних адміністративних послуг у світі і доступне у 40 країнах.

Для прикладу, окремі екологічні дозволи в електронній формі можна отримати в Естонії, Великобританії, Данії, Ірландії, Канаді, США тощо. Пілотні проекти щодо електронного отримання екологічних дозволів реалізувалися також в Італії, Греції, Туреччині, Сербії та Хорватії.

В Україні робота над запровадженням електронних адміністративних послуг і, зокрема, можливості подання електронних заяв на отримання дозвільних документів у сфері охорони довкілля лише розпочинається.

Планується, що система надання електронних послуг буде розбудовуватися на базі центрів надання адміністративних послуг, а пілотні системи в майбутньому будуть інтегровані до єдиного державного порталу адміністративних послуг.

У березні 2015 року в рамках  проекту  «Український інститут газу нетрадиційних джерел» , що реалізується компанією «Шелл Експлорейшн енд Продакшн Юкрейн Інвестментс (IV) Б.В.» спільно з Британською Радою (Україна), був проведений круглий стіл «Удосконалення дозвільних процедур у сфері охорони довкілля для нафтогазової галузі», на якому було представлено перші напрацювання щодо розробки електронних послуг для дозвільних процедур у сфері охорони довкілля.

Круглий стіл

В якості пілотного проекту в даній сфері Державне агентство з питань електронного урядування України спільно з Міністерством екології та природних ресурсів України розробляє систему електронного подання декларації про відходи.

За словами представника Державного агентства з питань електронного урядування України Данила Молчанова, електронна система підвищить прозорість процедури подання декларації, дозволить подавати декларацію у будь-який час та відстежувати процес її реєстрації, а також спростить доступ до архіву декларацій про відходи. В подальшому електронна система може бути масштабованою та включити також можливість електронного подання заяви на отримання дозволу на операції у сфері поводження з відходами та інші екологічні дозволи.

«Запровадження електронних інструментів сприятиме побудові ефективної дозвільної системи у сфері охорони довкілля. Адже мова йде не лише про подання електронних заяв через мережу Інтернет, але й про отримання різноманітних висновків та погоджень через системи електронної взаємодії між органами державної влади, системи електронного відстеження процесу розгляду заяв, забезпечення доступу до екологічної інформації через відкриті реєстри дозвільних документів тощо» – прокоментував ініціативу Микола Шлапак, консультант проекту «Нетрадиційний газ в Україні».

«Побудова таких систем вимагає часу та фінансової підтримки, однак їх ефективна робота з надлишком компенсує витрати завдяки покращенню бізнес-клімату та суттєвому скороченню часових витрат на проходження дозвільних процедур. Крім того, електронні послуги покращать прозорість дозвільних процедур та зменшать корупційні ризики», – додає Кирило Томляк, директор консалтингової компанії КТ-Енергія та керівник інформаційного проекту «Нетрадиційний газ в Україні».

Запровадження електронних послуг у сфері охорони довкілля дозволить спростити та суттєво прискорити дозвільні процедури для підприємств нафтогазової галузі. Електронні системи отримання документів дозвільного характеру пришвидшать подання і реєстрацію заяв та супровідних документів, а також спростять взаємодію між органами державної влади в процесі надання погоджень або висновків та формування пакетів документів відповідно до вимог законодавства.