Д-р Евангелос Космідіс: у Греції інструменти електронного урядування скорочують екологічні дозвільні процедури на місяці

Програма підтримки використання інформаційних технологій Європейської Комісії (ICT Policy Support Programme) фінансувала проект eEnviPer, метою якого було вдосконалення екологічних дозвільних процедур через запровадження інструментів електронного урядування.

Протягом 2012-2014 років грецька консалтингова компанія Draxis у співпраці з партнерами в рамках проекту eEnviPer на основі хмарних технологій розробила програмне забезпечення для управління процесами при наданні дозвільних документів у сфері охорони довкілля. Платформа eEnviPer тестувалася в рамках пілотних проектів в 5 різних регуляторних органах в Греції, Сербії, Хорватії, Туреччині та Італії.

Ми звернулися за коментарем про результати проекту до доктора Евангелоса Космідіса з Draxis, який в якості координатора проекту був активно залучений до процесу розробки електронної системи проходження екологічних дозвільних процедур.

Dr. Evangelos Kosmidis

Чи був даний проект успішним? Які європейські дозвільні органи запровадили систему, розроблену в рамках проекту eEnviPer?

Проект E-Enviper ми вважаємо однією із історій успіху і для програми підтримки інформаційних технологій Європейської Комісії, і для історії нашої компанії. Система, розроблена в рамках європейського проекту, пізніше після деякого доопрацювання та адаптації до існуючих дозвільних процедур була запроваджена в Міністерстві охорони довкілля Греції та доступна онлайн за адресою http://eprm.ypeka.gr/ (зараз знаходиться на етапі тестування).

Основна мета даної електронної системи – це оптимізація процесів надання екологічних дозволів шляхом повного переведення існуючих процедур в електронну форму із використанням електронної платформи для управління процесами. Система дозволяє подавати в електронній формі звіти про оцінку впливу проектів на довкілля, а також відстежувати процес видачі чи внесення змін до рішення про екологічні вимоги до реалізації проекту відповідно до вимог законодавства Греції.

Користувачами електронної системи є розробники звітів з оцінки впливу на довкілля, уповноважені дозвільні органи та громадськість і екологічні організації, коментарі яких збираються в рамках процедури надання екологічних дозволів.

Крім того, Федерації галузі рециклінгу (Federation of Recycling Industries) також уклала договір із компанією DRAXIS на розробку схожої системи для надання дозволів на відходи, які також належать до сфери відповідальності Міністерства охорони довкілля. Така система вже розроблена, але ще не запроваджена.

Які функції пропонує система: електронне подання заявки, відстеження процесу розгляду, отримання погоджень чи ще щось?

Система охоплює фактично весь процес. Там є бібліотека документів і керівництво до використання на основі існуючої законодавчої бази. Далі система пропонує покрокове проходження всієї дозвільної процедури і для “клієнта”, яким зазвичай є консультант-розробник документів або власне компанія (бізнес), і для регуляторного органу (держава). Функціонал системи, зокрема, включає: делегування заявок різним співробітникам дозвільного органу, категоризацію, відстеження часу розгляду, налаштування сповіщень, розсилку повідомлень всім залученим сторонам щодо проходження кожного етапу процедури, індикатори ефективності, надсилання тексту та завантаження багатьох текстових документів, завантаження фото та планів, архівів документів, контроль за обсягом поданих пакетів документів, електронне погодження від уповноважених осіб, електронне погодження керівників окремих відділів дій відповідних працівників, постійне відстеження процесу розгляду заявки (доступне після авторизації в системі), присвоєння різних статусів для визначених процедурних етапів (на перевірці, прийняття, відмова тощо) і ін.

Чи доступні надані екологічні дозволи для громадськості через відкриті онлайн реєстри в Греції?

Так, доступні. Зараз вони оприлюднюються в “ручному” режимі на сайті http://aepo.ypeka.gr/, але планується забезпечити автоматичне оприлюднення дозвільних документів із використанням розробленої електронної системи отримання екологічних дозволів та її уніфікацією із існуючою. Така публікація не буде можливою лише у випадках, коли екологічні дозволи були надані до розробки електронної системи (до 2012 року). Однак, це не буде перешкодою вже через 3-5 років, оскільки до того часу всі компанії повинні будуть оновити свої екологічні дозволи.

Чи допомогло запровадження електронної системи скоротити тривалість дозвільних процедур?

Так, більш, ніж на третину. До цього процедура отримання екологічного дозволу займала від 6 до 18 місяців, а зараз цей процес вкладається у 3-6 місяців. Все залежить від бажання регіональних дозвільних органів виконувати вимоги законодавства та накладати різноманітні штрафи. Навіть у Греції система ще не повністю запроваджена, а використовується паралельно із традиційними “офлайн” процедурами для навчання працівників та призвичаєння користувачів до системи.

Якими є інші переваги електронної системи надання екологічних дозволів?

Швидкість, надійність, відкритий доступ до екологічної інформації, сприяння боротьбі з корупцією, скорочення бюрократичних процедур тощо.

Якими були найбільші виклики під час реалізації проекту?

Технічні питання із забезпеченням конфіденційності різного роду інформації, питання безпеки під час доступу до різних компонентів електронного порталу. Планується запровадження електронних підписів, однак це питання ще не врегульоване в національному законодавстві. Це загальна проблема для Греції, яка пов’язана із уповільненням реформ, що були заявлені протягом останніх 2-3 років, але так і не реалізовані (або навіть не розпочаті).

Я б також додав до найбільших викликів бюрократичну ментальність працівників дозвільних органів. Коли ми приймали рішення про реалізацію даного проекту, очікували сприяння та підтримки всіх зацікавлених сторін та ігнорували бюрократичну ментальність, яка преваліювала на той час. На щастя, це починає змінюватися. Після вагомих зусиль, націлених на пояснення очевидних переваг нової системи електронних послуг у швидкості та ефективності, люди починають розуміти, як багато часу можуть зекономити державні службовці та їх клієнти (компанії та громадяни, які користуються різними послугами). Я був свідком поступової зміни ментальності залучених сторін протягом 2,5 років реалізації проекту. Це вражаючий і обнадійливий досвід.

Нагадаємо, що у березні 2015 року в рамках  проекту «Український інститут газу нетрадиційних джерел», який реалізується компанією «Шелл Експлорейшн енд Продакшн Юкрейн Інвестментс (IV) Б.В.» спільно з Британською Радою (Україна), був проведений круглий стіл «Удосконалення дозвільних процедур у сфері охорони довкілля для нафтогазової галузі». Під час круглого столу було представлено перші напрацювання щодо розробки електронних послуг для дозвільних процедур у сфері охорони довкілля в Україні.

Читайте також:

Електронні екологічні дозволи – крок до прозорості для бізнесу та громадськості